Van Glaverbel-Gilly... naar AGC Splintex. 1975-2005: Een strijd met een voorgeschiedenis
|
Geschreven door André Henry op 11-02-2005 |
Wekenlang zijn de arbeiders van Splintex - AGC in staking voor het behoud van hun jobs (zie Rood nr. 9). Deze voorbeeldige staking heeft een belangrijke voorgeschiedenis. In 1975 vond bij Glaverbel-Gilly een wekenlange staking plaats die een hoogtepunt zou worden in de geschiedenis van de antikapitalistische arbeidersstrijd.
Lees verder
|
|
|
Interprofessioneel akkoord: 0/10
|
Geschreven door Ataulfo Riera op 2-02-2005 |
Het interprofessioneel akkoord (IPA) dat uiteindelijk na veel palaver binnen de zogeheten Groep van de Tien uit de bus kwam, voldoet absoluut niet aan de verwachtingen en de wensen van de 50.000 betogers van 21 december.
Lees verder
|
|
|
Medische zorg is een recht
|
Geschreven door M. Lievens op 16-01-2005 |
De gezondheidszorg is één van de grote pijnpunten binnen de sociale zekerheid. Deze uitgavenpost verdubbelde in 1990-2002, terwijl het beschikbaar inkomen maar steeg met 51 %. In 1995 bedroegen de kosten voor gezondheidszorg binnen de sociale zekerheid nog zo'n 10 miljard euro, in 2004 wordt dit meer dan 16 miljard. In 1980 ging 24 % van het budget van de sociale zekerheid naar gezondheidszorg, in 2004 was dat al 35 %.
Lees verder
|
|
|
Splintex-agc : In staking tegen ontslagen
|
Geschreven door André Henry op 14-01-2005 |
Begin december kondigde de directie van autoruitenbouwer AGC Automotive (ex-Splintex) dat 284 van de 850 banen geschrapt zouden worden. De werknemers gingen prompt in staking en gingen over tot de opsluiting van de directie. Rood had een gesprek met Giuseppe Borbenga, hoofdafgevaardigde voor de FGTB bij AGC.
Lees verder
|
|
|
De arbeiders uit Charleroi hebben er genoeg van
|
Geschreven door André Henry op 6-01-2005 |
Op 23 november en 8 december organiseerde de FGTB in Charleroi twee interprofessionele algemene vergaderingen over het sociaal akkoord. Telkens zat de zaal met ongeveer 350 delegees barstensvol. De sfeer was warm en onbeschrijflijk. Daarvan getuigden in elk van de bijeenkomsten een twintigtal interventies die het zowel op de regering en het patronaat gemunt hadden als op de inertie van de [...]
Lees verder
|
|
|
21 december was maar een begin
|
Geschreven door M. Lievens op 5-01-2005 |
In de zomer begon het patronaal offensief ter voorbereiding van het sociaal overleg in het najaar. De patroons wilden de krijtlijnen van het debat uitzetten, door eisen voor de 40-urenweek, de jaarlijkse herzienbaarheid van de akkoorden, de versoepeling van de overuren enzovoort. Terwijl in een niet zo ver verleden het de vakbonden waren die eisen stelden, en het patronaat en de regering [...]
Lees verder
|
|
|
DHL en co: Vechten... Voor elke job?
|
Geschreven door M. Lievens op 27-12-2004 |
In het edito van Rood nr. 7 hadden we het al over de noodzaak voor de syndicale beweging om het corporatieve niveau van de strijd voor jobbehoud te overstijgen en het offensief aan te gaan voor een maatschappij-project waarin ook tal van andere sociale bewegingen zich kunnen herkennen. Dat is geen gemakkelijke kwestie, want het veronderstelt dat je ook durft ingaan tegen de begrijpelijke [...]
Lees verder
|
|
|
Over nut en nadeel van flexibiliteit voor het leven
|
Geschreven door M. Lievens op 14-12-2004 |
In de aanloop naar de onderhandelingen over een nieuw interprofessioneel akkoord stelde het VBO een 'toekomstproject' op met de verleidelijke titel: 'Strategie 2010: voor een nieuw elan en een toekomst voor onze kinderen'. "Doen we niets, dan zullen de jonge generaties de financiële last van de ouder wordende bevolking in 2010 niet meer kunnen dragen. Dat laatste wil het VBO mee helpen [...]
Lees verder
|
|
|
NMBS: een move naar privatisering
|
Geschreven door Fréderic L. op 10-12-2004 |
Begin juni 2003 stelde CEO Karel Vinck zijn herstructureringsplan voor de NMBS voor onder de veelzeggende titel MOVE 2007. Het zou voor de noodzakelijke hervorming van de NMBS zorgen om het spoor voor te bereiden op de geliberaliseerde vervoermarkt. Maar het bleek in de eerste plaats een besparingsplan. We spraken hierover met een militant van het ACOD-Spoor.
Lees verder
|
|
|
Voor een vakbond met een maatschappijproject
|
Geschreven door M. Lievens op 4-12-2004 |
DHL: de kwestie bezorgt menigeen kopzorgen. Niemand lijkt erin te slagen zijn directe corporatieve belangen te overstijgen. De federale regering wilde maar wat graag de uitbreiding van DHL realiseren maar raakte het niet eens met de deelregeringen over wie de lasten van de extra nachtvluchten op zich moest nemen. DHL speelde het spel bijzonder smerig en wist die tegenstellingen handig [...]
Lees verder
|
|
|