Griekse regering heeft de publieke omroep gesloten

Contributed by Herman Michiel
woensdag, 12 juni 2013 - Last Updated woensdag, 12 juni 2013

gisarseay

Op dmsdag 11 Junl werd bekend dat de Griekse regering de openbare omroep ERT vanaf
middernacht voor onbepaalde duur zou stilleggen. Dit is effectief gebeurd, zelfs reeds vanaf 23u, op
basis van een dezelfde dag getekend besluit dat slechts door de partij van premier Samaras, het
rechtse Nea Demokratia, zou gesteund zijn. Zodra het nieuws bekend werd, stroomden honderden
mensen naar het omroepgebouw in Athene. Volgens sommige bronnen besliste het totaal onthutste
personeel het centraal omroepgebouw te bezetten en werd het ongelooflijke nieuws in een laatste
uitzending de wereld ingestuurd. Volgens de New York Times haalde nieuwsanker Antonis
Alafogiorgos sterk uit naar de regeringswoordvoerder Kedikoglou, die het had over ‘corruptie’ en
enorme verspilling bij ERT. Bij private zenders zou bij wijze van solidariteit geen nieuwsbulletin
uitgezonden zijn.

Toeval of niet, net dezelfde dag was weer een Trojka-missie in Athene toegekomen; de Trojka eist
dat nog tegen het eind van deze maand 2000 mensen in overheidsdienst ontslagen worden. Bij de
ERT werken ca. 2900 mensen; de regering zegt dat ze de omroep zal heropenen maar met een sterk
uitgedunde bezetting.

Het lijkt er steeds meer op dat er in Griekenland terug een kolonelsregime, voorlopig in burger, aan
de machtis.

Dit artikel verscheen eerder op Ander Europa



http://www.keeptalkinggreece.com/2013/06/11/athens-employees-get-control-over-greek-public-broadcaster-ert/
http://www.nytimes.com/2013/06/12/world/europe/greece.html?_r=0
http://www.andereuropa.org/korte-berichten/griekse-regering-heeft-net-de-publieke-omroep-gesloten/

