De Belgeaucratie: Point of no return? Voorbeelden van een Scheldestad in verzet. | |||
Geschreven door | op vrijdag, 10 april 2009
Het mobiliteitsprobleem in Antwerpen sleept aan. Voor BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), die heel het proces in goede banen moet leiden, staat er veel op het spel. Ook bij de betrokken ministers stijgt de spanning. Velen willen voor de verkiezingen van juni de doorbraak forceren en zo de eer van het project op hun naam schrijven. Anderen, zoals de burgemeester Patrick Jansens, veranderen nog snel van mening in de hoop het stinkende dossier niet over hun kop te krijgen De reden voor deze paniek, die in schril contrast staat met de jaren vertraging, wordt gedreven door de verkiezingen. Wij denken echter dat haast geen goede leidraad is als de gezondheid en leefbaarheid van regio Antwerpen op het spel staan. Men lijkt de crisis te gaan aanwenden om het dossier nog sneller af te handelen. Een crisis, die voor ons als criticasters van het kapitalistisch systeem niet begonnen is in de zomer van 2008. De huidige economische crisis is inherent aan het systeem. De “grote aandeelhouders” van dit systeem zijn er beducht voor, om de zichtbaar geworden scheuren niet te laten escaleren tot fundamentele breuken. De massale nationaliseringen van de banken en de financiële reddingsoperaties van de grootste assen in de huidige economie zijn er niet uit menslievendheid. Ze zijn noodzakelijk om dit systeem niet in vrije val te laten gaan. Het is nu, in het huidige politieke klimaat, mogelijk dat er nog een veel grotere depressie volgt. Vanuit Antwerpen komt een hoopvol geluid. Een groep mensen die genoeg heeft van de “Belgeaucratie” moeit zich in het publieke debat. Actiegroepen als Straten Generaal en Ademloos hebben de laatste maanden enorm veel verwezenlijkt. Vanuit een geëngageerde basis en betrokkenheid met het Antwerpse leven formuleerden zij aanvankelijk kritiek op de waanzinnige werking van BAM. Zij slaagden erin om een stem te geven aan het protest. “Wij willen als Antwerpenaren mee beslissen over onze stad”. Ademloos slaagde er in een volksraadpleging af te dwingen via handtekeningen. Straten Generaal kon ervoor zorgen dat zijn alternatief voorstel mee onderzocht werd. Overzicht krijgen op alle gegevens die er beschikbaar zijn in deze zaak kost enorm veel moeite. Ook dat is een verantwoordelijkheid van BAM. Er wordt veel media-aandacht gegeven aan het debat. Maar slechts weinig van die aandacht gaat naar de concrete inhoud zelf. Bij het schrijven van dit artikel heb ik dat ook ondervonden. Hier speelt de website van Straten Generaal en Ademloos absoluut een cruciale rol. Toch raad ik de lezer aan om zelf op zoek te gaan naar informatie. Wetenschappelijke gegevens en conclusies spreken elkaar naargelang de bron voortdurend tegen. Zo lijkt het of iedereen zo maar iets vertelt. Vergelijk de conclusies van de laatste ARUP-studie maar eens van BAM met die van Straten Generaal. Beide claimen ze de beste oplossing in huis te hebben. Indien de media slechts één van beide verhalen weergeeft, krijg je een volledige vertekening van het verhaal. |
Binnenland :
Maarten Vansina :
2-12-2008 | De Oosterweelverbinding: zwijgen en stikken? |