Kanttekeningen bij de berichtgeving over Latijns Amerika

Contributed by Eric Toussaint
vrijdag, 20 november 2009 - Last Updated zaterdag, 21 november 2009

Misschien is het eens tijd om de overwegend vijandige houding van de westerse media ten opzichte
van de gebeurtenissen in Ecuador, Bolivia en Venezuela onder de loep te nemen. Deze vijandigheid
is evenredig aan de stilte over de coup in Honduras of over de onderdrukking van de inheemse
bevolking van de Amazone door het Peruviaanse leger. Ter illustratie, vier voorbeelden:

Op 5 juni 2009 vermoordde het Peruviaanse leger meer dan 50 Amazone-indianen tijdens een
protest tegen de verkoop van land door de regering van Alan Garcia aan buitenlandse, merendeels
Europese, firma's. De belangrijkste internationale mediagroepen deden er merendeels het zwijgen
toe [1]. De protesten in Iran genoten bijna exclusieve belangstelling. Niet alleen werd de repressie
niet veroordeeld, het nieuws werd niet eens naar buiten gebracht. In Peru daarentegen was de
onvrede zo groot dat de regering het intrekken van het presidentiéle decreet waar de Indianen tegen
protesteerden bekend maakte. Ook dit kwam nauwelijks in het nieuws. Laten we onszelf deze vraag
stellen; 'Als de politie van Ecuador of Venezuela een paar dozijn mensen vermoord had, hoe zou dat
in de media komen?'

Tweede voorbeeld: Toen de wettig gekozen president van Honduras, Manuel Zelaya, door het leger
werd afgezet op 28 juni berichtten de meeste media, volledig in strijd met de waarheid, dat dit in
reactie was op Zelaya's poging om de grondwet zo te wijzigen dat hij langer kon aanblijven. Soms
werd daar nog een schepje bovenop gedaan door hem te vergelijken met Hugo Chavez, welke
afgeschilderd word als een autoritaire populist. Laten we eens naar de feiten kijken: Zelaya had het
voorstel gedaan dat de Honduranen zouden kunnen stemmen over het verkiezen van een
constitutionele vergadering - een stap vooruit voor de democratie in het land. Cécile Lamarque en
Jérébme Duval, activisten van het CADTM, leggen het uit; 'De staatsgreep vond op dezelfde dag
plaats dat Manuel Zeleya een niet-bindende 'consultatie' van de bevolking wilde houden over de
vraag of zij al of niet na de verkiezingen van 29 november een constitutionele vergadering wilden
verkiezen. De vraag was deze; 'Ben u het ermee eens dat bij de volgende algemene verkiezingen
van 2009 de kiezers de mogelijkheid moeten hebben om zich uit te spreken over het bijeenroepen
van een landelijke constitutionele vergadering? Ja of Nee'. Als de meerderheid 'JA' had geantwoord
had de president het parlement een voorstel voorgelegd zodat op 29 november de Honduranen
officieel hun beslissing over het bijeenroepen van een constitutionele vergadering bekend konden
maken. Om de coup een legitiem te doen voorkomen verklaarden het parlement en het
hooggerechtshof in samenwerking met de coupplegers de verkiezing voor illegaal en verklaarden zij
dat Zelaya 'de grondwet geschonden had' door deze te proberen te wijzigen 'teneinde een nieuwe
termijn te kunnen verwerven' op de manier van een 'dictator 4 la Chavez'. Maar Zelaya had
helemaal niet als doel na zijn presidentiéle mandaat, dat na 4 jaar niet meer verlengd kan worden,
nog langer aan te blijven. Zelaya had zich sowieso niet opnieuw kandidaat kunnen stellen'[2]

Toen het protest tegen de coup in juli, augustus en september groeide besteedden de grote
internationale media slechts minimaal aandacht aan deze beweging. Tijdens de weinige
gelegenheden dat de grote dagbladen een artikel plaatsten over Honduras was de toon één van
laster over de democratisch gekozen president door het leger als verdediger van de democratie af te
schilderen. Dit is bijvoorbeeld het geval met de Wall Street Journal: 1 juli plaatste deze krant een
redactioneel commentaar waar het heet dat de staatsgreep 'verrassend democratisch' ('strangely
democratic') was. Het commentaar gaat verder; 'de wetgevende en juridische instanties zullen

intact blijven' na het optreden van het leger. De beroemde Franse krant Le Monde nam op meer
subtiele wijze deel aan de lastercampagne tegen Zelaya. Om een voorbeeld te geven; 12 september
citeerde hun speciale correspondent in Honduras, Jean-Michel Caroit, een Franse expat in Honduras
en associeerde haar woorden met de systematische leugen over Zelaya's veronderstelde sinistere
bedoelingen; “Voor de bevolking van Honduras is de terugkeer van Zelaya onacceptabel omdat dit
20 twintig jaar van een dictatuur in de stijl van Chavez zou betekenen’', verklaart Marianne Cadario in
een verwijzing naar de Venezolaanse president die, zoals zijn bondgenoot Manuel Zelaya (mijn
nadruk) trachtte de grondwet zo te wijzigen dat hij herverkozen kan worden. Marianne Cadario, een




Kanttekeningen bij de berichtgeving over Latijns Amerika

Contributed by Eric Toussaint
vrijdag, 20 november 2009 - Last Updated zaterdag, 21 november 2009

Franse die al meer dan dertig jaar in Honduras woont, verklaarde dat ze 'zeer geschokt was door de
reactie van de internationale gemeenschap die de coup veroordeelde'.” [3]

Nadat de coupplegers eind september hun toevlucht namen tot hardere repressie begonnen kranten
als Le Monde en Libération hun toon te veranderen en werden ze kritischer over de coup.
Desondanks verdient Libération een prijs voor hun gebruik van eufemismen. Op 28 september,
exact drie maanden na de coup, werd in een paragraaf met de titel 'Een hint van dictatuur' (mijn
nadruk) gesproken over het 'verbieden van publieke ongeautoriseerde bijeenkomsten' en de
arrestatie van 'iedereen die het leven van zichzelf of anderen in gevaar brengt' en de 'evacuatie' van
demonstranten en zij die betrokken waren bij 'alle uitzendingen die de openbare orde in gevaar
brengen'.[4]

Ons derde voorbeeld: begin augustus 2009 haalde het voornemen van de Venezolaanse regering om
de vergunningen van 34 media en televisie-ondernemingen onder de loep te nemen internationaal
de krantenkoppen. De grote mediaconcerns berichten voortdurend op negatieve wijze over de
situatie van de media in het land, ondanks het feit dat 90 procent van de media aldaar in
privé-handen is en vaak deelneemt aan lastercampagnes tegen de regering. Globovisién, een van de
belangrijkste private TV zenders nam actief deel aan de militaire coup tegen Chavez van 11 april
2002. Na 11 april deed een door Globovisién gemaakte documentaire de ronde waarin zogenaamde
supporters van Chavez, staande op een brug, het vuur openen in onbekende richting. Volgens het
commentaar van Globovision zien we supporters van Chavez die trachtten vreedzame
demonstranten onder de brug te doden. Het openbare ministerie van Venezuela is erin geslaagd de
exacte loop van deze gebeurtenissen te reconstrueren aan de hand van verslagen en foto's gemaakt
die elfde april: De Chavez supporters vuurden in reactie op schoten vanuit een pantserwagen van de
gemeentelijke politie — supporters van de coup. De demonstranten van de oppositie waren toen al
niet meer aanwezig. Er zijn verschillende bronnen die er geen twijfel over laten bestaan dat Chavez
de verantwoordelijkheid voor moorden op oppositieleden werd toegeschreven om de coup te
rechtvaardigen. 11 April gaven militairen betrokken bij de coup een persconferentie waarin zij
verklaarden de macht gegrepen te hebben in reactie op moorden gepleegd door supporters van
Chavez. Er was toen nog geen enkele demonstrant gedood! Dit is een sterke aanwijzing voor de
theorie dat latere moorden gepland werden als rechtvaardiging van de coup.

In de dagen na de coup, 12 en 13 april, omcirkelen honderdduizenden ongewapende burgers de
barakken van de coupplegers om de terugkeer van Hugo Chavez te eisen die op dat moment
gevangen gehouden werd. Globovisién verzweeg deze protesten, verklaarde dat het land weer rustig
was en dat Chavez vrijwillig afgetreden was en op weg naar Cuba.

De laatste uren van de coup bestond het volledige programma van deze zender uit tekenfilms en
vermaak[5]. Globovisién heeft op cruciale momenten samengespannen met de coupplegers en
nabestaanden van slachtoffers en mensen die gewonden werden eisten daarom de veroordeling van
de zender. De regering van Chavez heeft dit geweigerd om te voorkomen dat de internationale
lastercampagne nog erger wordt. Verschillende mensenrechtenorganisaties hebben hun onvrede
over het uitblijven van overheidsoptreden laten blijken.

Meer recent heeft Globovisién, dat nog steeds gewoon te ontvangen is via de kabel, sympathie laten
blijken voor de Hondurese coupplegers. Verschillende Globovisién presentatoren hebben de coup
vanaf het begin gesteund terwijl ze tegelijkertijd de Venezolaanse regering ervan beschuldigen zich
in te mengen in buitenlandse aangelegenheden door het veroordelen van de coup. De voorzitter van
Globovisiéon, Guillermo Zuloaga, verklaarde op 17 juli; 'de regering van Micheletti (de coupregering
dus, nvdr) volgt de grondwet en wij zouden zeer verheugd zijn als hier in Venezuela de grondwet op
eenzelfde wijze werd gerespecteerd als in Honduras'.

Globovisién zend nog steeds uit; welke van de grote westerse mediaconcerns heeft dit feit naar
buiten gebracht? Wanneer melden zij dat de overgrote meerderheid van de Venezolaanse media in
privé-handen is? En dat deze media meer dan 90 procent van het kijkerspubliek bereiken? Of dat ze




Kanttekeningen bij de berichtgeving over Latijns Amerika

Contributed by Eric Toussaint
vrijdag, 20 november 2009 - Last Updated zaterdag, 21 november 2009

vaak zeer vijandig staan tegenover de regering en deze afschilderen als een dictatuur of dat
sommige actief deel hebben genomen aan een poging om een democratisch gekozen president af te
zetten maar na zeven jaar nog steeds vrij hun gang kunnen gaan? Als media de couppoging tegen
tegen de regering van generaal De Gaulle tijdens de oorlog in Algerije gesteund zouden hebben, zou
hij dan geen repressieve maatregelen tegen hen ondernomen hebben? In 1981 drong kolonel Tejero
met een groep supporters het Spaanse parlement binnen en hield de parlementsleden daar onder
schot[6]. Zouden we ons kunnen voorstellen dat de Spaanse regering geen stappen zou ondernemen
tegen media die een dergelijke couppoging steunen? Stel dat Manuel Zelaya terugkeert als
president, heeft zijn wettige regering dan niet het recht om de Hondurese media die systematisch
leugens verspreid hebben, de coup steunden en mensenrechtenschendingen van het leger
verzwegen verantwoordelijk te houden?[7]

Een vierde en laatste voorbeeld: Veel westerse media wekken de indruk dat Venezuela grootscheeps
wapens inkoopt, vooral uit Rusland, en een serieuze bedreiging is voor de regio. Nota bene de CIA
schetst een ander beeld; volgens de Amerikaanse inlichtingendienst is Venezuela nummer zes in de
regio wat betreft het wapenbudget, na Brazilié, Argentinié — dat dunner bevolkt is dan Venezuela en
gezien wordt als een voorbeeld — de Amerikaanse bondgenoot Colombia en Mexico.[8] In relatieve
termen is het militaire budget van Venezuela het negende van Latijns Amerika. Wie over bericht
deze feiten?

In augustus 2009 konden we lezen dat Zweden Venezuela op het matje riep omdat Colombia zijn
buurland opnieuw beschuldigde van wapenleveranties aan de guerrillabeweging FARC. Zweden had
Colombia verteld dat de SAAB raketten die in een FARC basis gevonden werden door hen aan
Venezuela verkocht waren. Voor degenen die de moeite namen om de uitvoerige reactie van de
Venezolaanse regering te lezen werd duidelijk dat deze raketten in 1995, vier jaar voordat Chavez
tot president verkozen werd, uit een Venezolaanse haven gestolen waren. Ten slotte

Het is de moeite waard zeer kritisch te zijn over de berichtgeving van de grote mediaconcerns. De
desinformatie over Hugo Chavez, Rafael Correa en Evo Morales is zo grootscheeps dat de
internationale publieke opinie onverschillig kan raken over een toekomstige couppoging of
overgehaald kan worden agressief optreden van bijvoorbeeld de Verenigde Staten te steunen.
Enkele van de vele ongefundeerde beschuldigingen die we in een Spaanse krant als El Pais kunnen
lezen is dat de campagne van de Ecuadoraanse president Rafael Correa door het FARC gefinancierd
werd en dat de Venezolaanse regering niks doet tegen de handel in drugs. In het geval van Manuel
Zelaya dienen de leugens om de internationale publieke opinie af te houden van steun aan zijn
terugkeer als staatshoofd.

Eric Toussaint is voorzitter van het Comité voor de Afschaffing van de Schuld van de Derde Wereld
(CADTM). Hij schreef onder andere Bank of the South. An Alternative to the IMF-World Bank, VAK,
Mumbai, India, 2007; The World Bank, A Critical Primer, Pluto Press, Between The Lines, David Philip,
London-Toronto-Cape Town 2008; Your Money or Your Life, The Tyranny of Global Finance,
Haymarket, Chicago, 2005.

Noten:

[1] Zie http://www.cadtm.org/Le-CADTM-est-pleinement-solidaire and
http://www.cadtm.org/Perou-le-massacre-de-Bagua.

[2] Cécile Lamarque en Jérome Duval, « Honduras : Why the Coup d’Etat », september 17, 2009,
http://www.cadtm.org/Honduras-Pourquoi-le-coup-d-Etat.

[3] Jean-Michel Caroit, « Au Honduras, la campagne électorale s’ouvre dans un climat de haine », Le
Monde, p. 8, September 12, 2009.




Kanttekeningen bij de berichtgeving over Latijns Amerika

Contributed by Eric Toussaint
vrijdag, 20 november 2009 - Last Updated zaterdag, 21 november 2009

[4] http://www.liberation.fr/monde/0101593847-le-honduras-s-enfonce-dans-la-crise.

[5] Het is interessant om te zien wat de regering van Hugo Chavez deed op 11 april 2008, zes jaar na
de coup. De regering maakte gebruik van het recht om op de private en publieke zenders uit te
zenden door het herhalen van de volledige reportage van de anti-Chavez zenders (Globovisién,
RCTV) over de beédiging van de regering van de coupplegers in een receptie van het presidentiéle
paleis. Chavez vertrouwde op het kritische vermogen van de kijkers om hun eigen oordeel te vormen
over de coupplegers en hun supporters waaronder de leiding van de Katholieke kerk, de legertop,
het hoofd van de anti-Chavez vakbond CTV, voorzitters uit het bedrijfsleven en de voorzitter van de
kamer van Koophandel, Pedro Carmona. Carmona was amper 36 uur aan de macht wat hem de
bijnaam 'Pepe el breve' (Pepe de korte) opleverde.

[6] 6 februari 1981 poogden supporters van de overleden dictator Franco een coup te plegen. Hun
leider, kolonel Tejero, gijzelde de parlementsleden terwijl de nieuwe president beédigd werd.

[7] Zie https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html, maart 2009.

[8] Sinds de coup heeft de repressie van protesten 20 levens geéist, zijn 500 mensen gewond
geraakt en 300 mensen opgepakt. Zie http://www.larevolucionvive.org.ve/spip.php?article423[]=en




