Agenda

Geen geplande activiteiten.

Populair

Leuvense SAP voert campagne PDF Print Email
Geschreven door SAP-Leuven op dinsdag, 12 september 2006

In Leuven vind je op 8 oktober een blok van drie SAP-kandidaten op de lijst van Groen!. David Dessers, Martine Oosterlinck en Jimmy Crispeyn voeren campagne onder de slogan "Leuven weer betaalbaar maken". Tijdens de komende weken zullen een dertigtal leden en sympathisanten van de lokale afdeling er 25.000 pamfletten bussen. Je kan dat allemaal volgen via hun campagnewebsite: www.leuvenbetaalbaar.be .

De drie SAP-kandidaten kwamen hier en daar reeds aan bod in de media. Vorige week nog kopte de Gazet Van Antwerpen "Groen! zet SAP'ers op de lijst". David Dessers werd hierover kort geïnterviewd. Inhoudelijk draait de campagne volledig rond de betaalbaarheid van de stad. Een bijzonder groot probleem, als je weet dat bijna de helft van de jonge gezinnen wegtrekt uit de stad omdat ze simpelweg onbetaalbaar is geworden.

Zo is er het schrijnend gebrek aan sociale woningen. Een gezin moet in Leuven acht jaar wachten op een sociale woning, hetgeen de directeur van de sociale huisvestingsmaatschappij Dijledal, Erik Thora, deed concluderen: "Als je als gezin met kinderen een sociale woning aanvraagt, is de kans groot dat die kinderen het huis uit zijn op het moment dat je in de woning kan." De SAP wil dat er snel 2000 sociale woningen worden bijgebouwd.

Maar er is meer dan dat. Het voorbeeld van het sportcomplex Sportplaza (vandaag Sportoase) toont aan welke politiek het stadsbestuur volgt. Het sloot immers enkele openbare (en goedkope) zwembaden in de stad, om vervolgens te kiezen voor een duur sportcomplex in de formule van een publiek-private samenwerking. De private partner bepaalt zowat alle prijzen (buiten de prijzen voor scholen en sportclubs). Aanvankelijk waren die prijzen torenhoog. Later werd er een beetje bijgestuurd. Maar het blijft een dure aangelegenheid voor Leuvenaar. Ook de stad Leuven tastte bijzonder diep in de geldbuidel voor dit project. De schepen van Sport Carl Devlies beantwoordde tijdens een publiek debat de kritiek op dit beleid ondermeer met volgende woorden: "Wie Sportplaza niet kan betalen, kan terecht in het openbaar zwembad van Kessel-Lo." Mooie politiek is dat. Het Leuvense stadsbestuur gaat een lening van 35 miljoen euro aan, maar vraagt aan haar minder begoede inwoners om in het oude zwembad van Kessel-Lo te gaan zwemmen.

Dit is typerend voor het beleid van Louis Tobback en zijn ploeg. De stad is mooier geworden tijdens de laatste twaalf jaar. Dat kan niemand ontkennen. Maar ze is ook peperduur geworden. Wat heb je aan een mooie stad als gewone mensen er onmogelijk een leven kunnen opbouwen? Hoog tijd dus om van Leuven weer een sociale en betaalbare stad te maken, in plaats van een elitaire en ontoegankelijke stad. Want op heel wat vlakken zie je dezelfde tendens. Er is een tekort aan openbare kinderopvang, waardoor heel wat mensen aangewezen zijn op privé-onthaalmoeder. Maar daar betaal je al snel 20 tot 25 euro per dag… Onbetaalbaar dus. De prijs van een busticket is in Leuven recent fiks de hoogte ingegaan, terwijl openbaar vervoer in Hasselt nu reeds jaren gratis wordt aangeboden...

Om deze boodschap voor een betaalbare stad kracht bij te zetten werkt de Leuvense SAP met een persiflage van het stadslogo: De stadsslogan luidt: Leuven, eeuwenoude, springlevend. De SAP werkt met identiek hetzelfde logo, maar met de slogan: Leuven, springleven, peperduur. Dat logo is ook de eye-catcher van het 4-kleurenpamflet dat momenteel op 25.000 exemplaren wordt verspreid in bussen en op markten.

Naar boven