Agenda

Geen geplande activiteiten.

Populair

Sociaal-Syndicaal
CAO 2010 bij De Post: Zware achteruitgang voor het personeel!
Geschreven door Serge Alvarez op 7-03-2010

Eind januari legde de directie van De Post het ontwerp van collectief akkoord voor 2010 voor aan de vakbonden. Het bevat drie belangrijke punten: de wijkpostbodes, de pre-pensioenen en het ziekteverzuim. De directie deed alsof ze gas terugnam om des te harder een verdere [...] Lees verder

“Procteriaan” of “Vreemd voorwerp”– George Orwell in Mechelen. De verrotte situatie bij P&G Mechelen
Geschreven door Bruno De Wit op 4-03-2010

Procter&Gamble (P&G) is een wereldwijde speler en marktleider voor o.a. wasproducten. In Mechelen worden naast waspoeders ook de Pringlechips geproduceerd. De laatste tijd is de situatie op het sociaal vlak in de Mechelse vestiging aan het escaleren. De belangrijkste oorzaak is het hanteren door de directie van een zeer vakbondsonvriendelijke politiek. Lees verder

Sociaal bloedbad bij Carrefour
Geschreven door Bruno De Wit op 27-02-2010

N.a.v. de plannen van de directie van Carrefour om 1672 mensen te ontslaan, 21 vestigingen te sluiten en 7 andere in franchise te geven en de mensen 6à7 % loon te laten inleveren hadden wij een gesprek met Wiske Leemans (BBTK) van de Carrefourvestiging van Mechelen-Noord die gesloten zal worden. Lees verder

Onze gezondheid is meer waard dan hun winst...
Geschreven door Guy Van Sinoy op 22-02-2010

AZF, Eternit, Union Carbide. Drie grote industriële groepen die afgelopen periode opnieuw in de actualiteit kwamen. Ze herinneren ons er aan dat in de kapitalistische maatschappij werk en gezondheid dikwijls niet samengaan, omdat de winsthonger van de aandeelhouders weinig scrupules kent. Lees verder

NMBS: bittere ernst
Geschreven door Correspondent op 16-02-2010

Twee maanden geleden schreef een correspondent naar aanleiding van de sociale onrust over het NMBS-goederenverkeer dat Europa zich beter zou bezig houden met het stimuleren van het (goederen)verkeer dan met het liberaliseren van het spoorverkeer. Met het dramatisch treinongeval in Halle wordt dit bevestigd: Europa heeft getalmd met het op poten zetten [...] Lees verder

Minder werken door iedereen, meer werk voor iedereen
Geschreven door Guy Van Sinoy op 15-02-2010

Als het over de tewerkstelling gaat, staan alle knipperlichten op rood. Volgens de Nationale Bank gingen in 2009 74.000 banen verloren. Dit jaar zouden nog eens 64.000 extra jobs verdwijnen. (1) Rekening houdend met de toename van de beroepsbevolking zou het aantal volledig uitkeringsgerechtigde werklozen met 168.000 « eenheden» stijgen de komende [...] Lees verder

De strijd voor duurzame tewerkstelling begint bij Opel Antwerpen
Geschreven door Oproep op 12-02-2010

De strijd om Opel Antwerpen gaat over meer dan het redden van jobs alleen. De strijd gaat ook over de vraag welke economie we willen, en over het op een maatschappelijk verantwoorde manier aanwenden van technologische innovatie. Het is daarom niet enkel een strijd van de werkers van Opel alleen, maar van ons allemaal, en verdient daarom een breed sociaal [...] Lees verder

Postbodes betalen voor privatisering
Geschreven door Lot van Baaren en Paul Benschop op 12-02-2010

We schrijven 1989: het Nederlandse staatsbedrijf PTT wordt geprivatiseerd. In de jaren die erop volgen wordt het bedrijf voor posterijen, telegrafie en telefonie opgesplitst, verzelfstandigd en naar de beurs gebracht. Naast de PTT worden ook andere (semi-)staatsbedrijven als de Nederlandse Spoorwegen, DSM en nutsbedrijven verzelfstandigd en in de etalage gezet. Lees verder

Opel Antwerpen: Opel blijft Open!
Geschreven door Jef Van Der Elst op 7-02-2010

Sinds de voor 30 juni aangekondigde sluiting van de Opel-fabriek te Antwerpen, zorgen vakbondsmilitanten ervoor dat geproduceerde auto's de fabriekterreinen niet kunnen verlaten. Elk uur worden er bij Opel Antwerpen 40 auto's gemaakt. Alleen de wagens die besteld werden [...] Lees verder

Hoe verder na de Mars voor Werk op 29 januari?
Geschreven door Jan Willems op 5-02-2010
Ondanks het feit dat de mobilisatieperiode erg kort was en de syndicale leidingen zeker niet voluit hebben gemobiliseerd, gaven toch meer dan 30.000 betogers present voor de Mars voor Werk die de vakbonden op vrijdag 29 januari in Brussel organiseerden. De wil om solidariteit te tonen met de arbeiders van Opel speelde hierin zeker ook een mooie rol. Lees verder