Pokerspel op kap van het spoorwegpersoneel PDF Print Email
Geschreven door Correspondent op maandag, 29 november 2010

Vorige week werd een stevig spelletje poker gespeeld over de goederenactivitiet van de NMBS. 

Op Radio 1 liet NMBS-baas Marc De Scheemaecker even in zijn kaarten kijken toen hij verklaarde dat hij definitief komaf wilde maken met de slagkracht van de vakbonden. Het advies van sp.a - bij monde van Johan Vande Lanotte, voormalig voogdijminister van de NMBS- was even bot: stoot de cargo-activiteiten gewoon af aan de privé!

De CD&V, de partij van de huidige uittredend bevoegde minister Inge Vervotte, zette achter de schermen ACV-Transcom onder druk om terug te komen op haar neen tegen het sociale begeleidingsplan van de Cargo-herstructurering. Dat is haar op de valreep gelukt. Enkele kleinere Vlaamse ACV-vakbondsgewesten zorgden voor het nodige tegengewicht tegen de neen-stemmen van ondermeer de ACV-spoormilitanten van de Antwerpse haven. 

Volgens het syndicale statuut heeft de NMBS voldoende aan de goedkeuring door één vakbond om het herstructureringsplan uit te voeren. De NMBS-bazen beloven om de spons te vegen over de voorbije vijandigheden met de vakbonden. Dat is natuurlijk onzin wanneer hun sociaal luik bij de herstructuering van Cargo vol ijzers en schietgeweren zit. 

Vanaf nu geldt namelijk de ijzeren wet van de marktmechanismen in de goederentransportwereld op vlak van arbeidsvoorwaarden. Treinbestuurders die voor Cargo werken, mogen een blanco cheque tekenen op het vlak van de flexibiliteit. In het herstructueringsplan staat hierover "zij zullen worden geïnformeerd over de arbeidsvoorwaarden". 

We lichten alvast een tip van de sluier op: ze kunnen zich verwachten aan dienstroosters die om de haverklap veranderen, naargelang de economische conjuctuur en de wensen van de klanten. Hun sociaal leven wordt hierbij ernstig bedreigd. De NMBS-bazen willen dat het Cargo-personeel zo spoedig mogelijk aan "marktconforme prijzen" werkt. Het statutair personeel bij Cargo is 30% duurder dan het personeel van DHL dat werkt in de vervoerssector. En niet omdat het statutair personeel rijkelijk wordt betaald maar wel omdat het DHL-personeel aan barslechte arbeidsvoorwaarden werkt...   

Natuurlijk blijft de NMBS-leiding met alle trukken van de foor mikken op het breken van de slagkracht van de vakbonden. In deze onderhandeling werden ACOD en ACV tegen elkaar uitgespeeld, ook op communautair vlak. Het akkoord van ACV zadelt de ACOD ook op met het dilemma of ze nog verder alleen het verzet tegen de herstructering kan voeren. 

Het herstructeringsplan bouwt ook bewust een verdeel en heersstrategie in bij het spoorwegpersoneel. Bij B-Cargo worden wordt spoorwegpersoneel ouder dan 55 als te oud beschouwd, ze mogen dan ook vervroegd met pensioen. Maar ander personeel van de NMBS-Groep krijgt niet die kans. Bij B-Cargo zullen op korte termijn drie categoriën van treinbestuurders ontstaan, elk met verschillende arbeidsvoorwaarden. De arbeidsvoorwaarden van contractuele personeelsleden zullen snel (vanaf 2014) de norm worden in de goederenafdeling ten opzichte van de huidige (statutaire) treinbestuurders. 

Nu deze herstructeringmachine bij Cargo volop in werking gaat treden,moet kost wat kost worden vermeden door de vakbonden dat een nieuwe nederlaag op het terrein wordt geleden. Hierbij geldt nog steeds de vuistregel: eenheid in de strijd! 


 

Naar boven