Spoorvakbonden: de rangen sluiten om Europese aanval te weerstaan PDF Print Email
Geschreven door Correspondent op zaterdag, 21 mei 2011

ACOD-Spoor en ACV-Transcom zitten terug op één lijn over de goederenafdeling NMBS-Logistics. Eind vorig jaar keurde ACV-Transcom als enige spoorvakbond het saneringsplan voor NMBS-Logistics nog goed, wat voor maandenlange tweedracht zorgde met ACOD-Spoor.

Nu de NMBS - directie de rampzalige financiële toestand aangrijpt om een nog forser besparingsplan voor het personeel op te leggen, is ACV bereid om samen met ACOD ten strijde te trekken. Het nieuwe plan wil ondermeer het rangeerstation van Ronet bij Namen sluiten en 600 wagons voortaan voor onderhoud naar Hongarije sturen wat de eigen wagonwerkplaatsen van de NMBS met sluiting bedreigt. 

In zijn aanval op het statutaire spoorpersoneel krijgt de NMBS - directie steun van de spoorwegexpert van de sp.a, kamerlid David Geerts. 

Een nog grotere dreiging gaat uit van de Europese commissie. Die bespreekt volgende dinsdag 24 mei een aanpassing van de Europese spoorrichtlijn. Die beoogt een totale scheiding tussen spoorinfrastructuur en spoorexploitatie wat de verdeel- en heerstactiek van het spoorpersoneel volop wil laten spelen. Het invoeren van een verplichte minimumdienst bij staking moet de slagkracht van de vakbonden breken. 

Door de NMBS te verplichten om bepaalde spoorwegdiensten (werkplaatsen, rangeerstations...) ter beschikking te stellen van concurrenten wil Europa de concurrentie volop laten spelen, op kap van de arbeidsvoorwaarden van het spoorpersoneel èn de reizigers (veiligheid, stiptheid).

Niettegenstaande de voorbije maanden de verdeeldheid in vakbondsrangen, wonden heeft geslagen die nog moeten worden geheeld, werd een gezamenlijk actieplan uitgewerkt. Nu dinsdagmiddag 23 mei verzamelen de Europese spoorvakbonden aan het Europees Parlement.

Naar boven